Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
      Zwemland - Maandag 30 Mei 2022

      Wat zijn de voordelen van regelmatig zwemmen?

      De vele voordelen van regelmatig zwemmen

       

      Zwem de stress weg

      Als u vaak last heeft van stress en gespannen spieren is regelmatig zwemmen perfect om de spanning tegen te gaan en de ontspanning op te zoeken. Terwijl u zwemt, worden uw spieren losser en minder gespannen waardoor u meer ontspannen raakt.

      Bij het zwemmen gaat het lichaam endorfine, met andere woorden het gelukshormoon, afscheiden. Dit hormoon zorgt ervoor dat u minder gevoelig bent voor pijn, het vermindert angstgevoelens en zorgt voor een geluksgevoel. Om dit heerlijke gevoel te bereiken moet er wel eerst 30-45 minuten gezwommen worden voordat endorfinen beginnen vrij te komen. 

      Beter slapen

      Slaapt u slecht of geraakt u moeilijk inslaap? Zwemmen doet ook wonderen voor de slaapkwaliteit! Zo regelt zwemmen uw slaap-waakritme, dit door de energie die u verbruikt, maar ook door het vrijkomen van de hormonen endorfine en serotonine. 

      Als u slecht slaapt heeft u meestal een tekort aan serotonine omdat deze ook zorgt voor de aanmaak van melatonine, een stof die u nodig heeft om goed te slapen. Verder reguleert serotonine uw lichaamstemperatuur en zorgt het ervoor dat je geheugen optimaal functioneert. 

       

       

      Tip:train niet te intensief in de drie uur voordat u gaat slapen. Uw lichaam moet na de inspanning voldoende afkoelen voor het in rustmodus gaat. 

       

      Sterke rugspieren & goede conditietraining

      Wanneer u zwemt traint u uw gehele lichaam, het is dus dé perfecte conditietraining! Wanneer u minstens twee keer per week gaat zwemmen, zal ook uw longcapaciteit zien stijgen, waardoor u minder snel buiten adem geraakt.

      Maar ook voor spieropbouw is regelmatig baantjes trekken alleen maar positief; uw rug- en buikspieren worden intens getraind. In het zwembad bent u namelijk gewichtloos, omdat het lichaam als het ware wordt gedragen door het water. Hierdoor kunt u uw rugspieren versterken zonder uw gewrichten te veel te belasten.

       

      Minieme blessurekans

      In het water weegt u tot 90% minder, daardoor worden spieren, pezen en gewrichten minimaal belast. Kans op blessures is dus erg klein. Regelmatig zwemmen kan ook helpen bij het herstelproces van een blessure. Uw gewrichten en spieren hebben veel minder gewicht te verduren waardoor de kans op schade vrijwel nihil is.

      Tijdens het zwemmen is er ook geen sprake van een schokbelasting voor uw spieren, hierdoor is zwemmen ook heel geschikt voor veel mensen met een aandoening, bepaalde blessures, zwaar overgewicht of tijdens de zwangerschap!

      Minder kans op hart- en vaatziekten

      Zwemmen is een cardiovasculaire inspanning en verlaagt uw bloeddruk en cholesterolniveau. Zo vermindert u aanzienlijk de kans op hart- en vaatziekten. Dit wel op voorwaarde dat u regelmatig traint; minstens drie keer per week 30 minuten zwemmen!

      Goed voor de stofwisseling

      Wanneer u regelmatig een duik neemt in fris zwemwater (circa 19 tot 20 graden) profiteert u van een bijzondere bijwerking van het koud zwemwater. Zo wijst steeds meer onderzoek erop dat het bruine vetweefsel gestimuleerd wordt wanneer we het koud hebben. Het vetweefsel kan zelfs in omvang toenemen, wat zorgt voor een gezondere stofwisseling, waardoor het u helpt om goed op gewicht te blijven. 

       

      Verhoogt de hersencapaciteit

      Allereerst is zwemmen een cardiovasculaire conditietraining, een training dat leidt tot een verhoogde hartslag over een langere trainingsperiode. Ook bekend als 'cardio training'. Dit type training zorgt ervoor dat zuurstofrijk bloed effectiever door het lichaam wordt gepompt.

      Hoe beter de bloedsomloop, hoe meer zuurstoftoevoer naar de hersenen. Met andere woorden, hoe beter uw hersenen werken, hoe beter het lichaam zal reageren. Bovendien zorgt regelmatig zwemmen ook voor een verhoging van het concentratieniveau. 

       

      Bevordering motorische vaardigheden bij kinderen

      Uit onderzoek van het Griffith Institute for Educational Research, kwam naar voren dat er een verband bestaat tussen het intelligentieniveau van kinderen en regelmatig zwemmen. Uit het onderzoek bleek dat kinderen die op jonge leeftijd leren zwemmen, bepaalde vaardigheden beter beheersen. Met name de motorische vaardigheden, talen en wiskunde.

      https://www.youtube.com/watch?v=-Pu_ZPQFwP0

        

      https://news.griffith.edu.au/2013/08/13/swimming-a-smart-move-for-children/

      bron video en onderzoek: https://news.griffith.edu.au/2013/08/13/swimming-a-smart-move-for-children/ 

       

      News & updates

      Recente artikelen

      Vergelijk 0

      Voeg nog een product toe (max. 5)

      Start vergelijking

      Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »